Ugryź emocje
Warsztaty oparte na metodach aktywizujących lub na praktyce teatru forum, gdzie widzowie aktywnie włączani są w przebieg wydarzeń scenicznych. Podczas warsztatów poruszana będzie jedna lub kilka z wybranych problematyk:
- nowy, nowa w środowisku rówieśniczym i nie tylko,
- trudne sytuacje rodzinne mające wpływ na zachowanie w szkole i wśród rówieśników,
- relacje wśród uczniów, aspekty agresji, przemocy słownej i braku akceptacji i zachowań asertywnych,
- zachowania autoagresywne, brak samoakceptacji, kompleksy wśród nastolatków.
Czas trwania: 90 min.
Koszt: 25 zł / obecny uczeń (min. 350 zł)
Problem agresji, niezrozumienia czy odrzucenia wśród dzieci i młodzieży istnieje w każdej szkole. Jest to zjawisko powszechne i przybierające na sile. Projekt „#SQL” ma charakter profilaktyczny i wspierający uczniów w radzeniu sobie w rozwiązywaniu problemów szkolnych bez nadmiernego napięcia emocjonalnego. Metody dramowe oraz elementy teatru forum pozwolą uczniom włączyć się aktywnie w dyskusję, a także poczuć realny wpływ na zmianę w zachowaniu fikcyjnych bohaterów problemu.
Cele warsztatów dramowych:
- zapobieganie objawom agresji i patologii wśród młodzieży,
- zmniejszenie skali zjawiska agresji i przemocy rówieśniczej w szkołach,
- nabycie przez uczniów umiejętności konstruktywnego (pokojowego) rozwiązywania konfliktów rówieśniczych,
- wskazanie sposobów radzenia sobie z własną i cudzą agresją,
- kształtowanie umiejętności negocjacyjnych i umiejętności współpracy,
- wzmacniane własnej samooceny i samoakceptacji uczniów.
Przebieg warsztatów:
- wprowadzenie w tematykę warsztatów,
- (alternatywnie) przedstawienie aktorów (młodzież 13-15 lat) z grupy teatralnej MOST,
- zadania integrujące dla uczniów klasy,
- ćwiczenia dramowe,
- zaprezentowanie przez uczniów lub młodych aktorów z MOST etiudy dramowej poruszającej wybraną problematykę,
- udział uczniów w kształtowaniu przebiegu akcji etiudy scenicznej- elementy teatru forum, jako sposobu na zmianę biegu wydarzeń,
- omówienie sposobu ujęcia problemu, przebiegu zdarzeń, motywacji i zachowań fikcyjnych bohaterów – rozmowa kierowana,
- analiza wykreowanych przez siebie fikcyjnych sytuacji.
Efekty warsztatów:
- identyfikacja (utożsamienie się ucznia z bohaterem etiudy),
- naśladownictwo (nowe, konstruktywne wzorce reagowania),
- powiązanie pamięci z emocjami (intensyfikacja procesu uczenia się i zapamiętywania),
- uczenie się przez doświadczenie (poszerzanie wiedzy i umiejętności na bazie osobistych doświadczeń).
Dlaczego DRAMA?
Techniki dramowe można ująć w cztery kategorie, ze względu na spełniane funkcje:
Techniki kontekstu: służą zbudowaniu postaci i sytuacji dramowych, czy też „budowaniu wiary” w fikcję. Za ich pomocą tworzone jest otoczenie rozgrywających się wydarzeń, tworzony jest kontekst sytuacji.
Techniki narracji: rozwijają fabułę. Koncentrują się na działaniach fikcyjnych postaci, istotnych wydarzeniach, dialogach, komunikacji, akcji, zbieraniu i przekazaniu informacji.
Techniki symboliczne: służą uwydatnianiu tkwiących w dramie symboli, a także budowaniu symboliki konkretnych wydarzeń, przedmiotów, osób. Pomagają w oderwaniu się od linii fabuły i przejściu na poziom symboliczny.
Techniki refleksyjne: pozwalają na analizę myśli postaci, na dodanie psychologicznego komentarza do jej zachowań, ocenę motywów jej działań oraz przewidywanie ich konsekwencji.