Teatr Mostownia

Ugryź emocje

Warsztaty oparte na metodach aktywizujących lub na praktyce teatru forum, gdzie widzowie aktywnie włączani są w przebieg wydarzeń scenicznych. Podczas warsztatów poruszana będzie jedna lub kilka z wybranych problematyk:

  • nowy, nowa w środowisku rówieśniczym i nie tylko,
  • trudne sytuacje rodzinne mające wpływ na zachowanie w szkole i wśród rówieśników,
  • relacje wśród uczniów, aspekty agresji, przemocy słownej i braku akceptacji i zachowań asertywnych,
  • zachowania autoagresywne, brak samoakceptacji, kompleksy wśród nastolatków.

Czas trwania: 90 min.

Koszt: 25 zł / obecny uczeń (min. 350 zł)

Problem agresji, niezrozumienia czy odrzucenia wśród dzieci i młodzieży istnieje w każdej szkole. Jest to zjawisko powszechne i przybierające na sile. Projekt „#SQL” ma charakter profilaktyczny i wspierający uczniów w radzeniu sobie w rozwiązywaniu problemów szkolnych bez nadmiernego napięcia emocjonalnego. Metody dramowe oraz elementy teatru forum pozwolą uczniom włączyć się aktywnie w dyskusję, a także poczuć realny wpływ na zmianę w zachowaniu fikcyjnych bohaterów problemu.

Cele warsztatów dramowych:

  • zapobieganie objawom agresji i patologii wśród młodzieży,
  • zmniejszenie skali zjawiska agresji i przemocy rówieśniczej w szkołach,
  • nabycie przez uczniów umiejętności konstruktywnego (pokojowego) rozwiązywania konfliktów rówieśniczych,
  • wskazanie sposobów radzenia sobie z własną i cudzą agresją,
  • kształtowanie umiejętności negocjacyjnych i umiejętności współpracy,
  • wzmacniane własnej samooceny i samoakceptacji uczniów.

Przebieg warsztatów:

  • wprowadzenie w tematykę warsztatów,
  • (alternatywnie) przedstawienie aktorów (młodzież 13-15 lat) z grupy teatralnej MOST,
  • zadania integrujące dla uczniów klasy,
  • ćwiczenia dramowe,
  • zaprezentowanie przez uczniów lub młodych aktorów z MOST etiudy dramowej poruszającej wybraną problematykę,
  • udział uczniów w kształtowaniu przebiegu akcji etiudy scenicznej- elementy teatru forum, jako sposobu na zmianę biegu wydarzeń,
  • omówienie sposobu ujęcia problemu, przebiegu zdarzeń, motywacji i zachowań fikcyjnych bohaterów – rozmowa kierowana,
  • analiza wykreowanych przez siebie fikcyjnych sytuacji.

Efekty warsztatów:

  • identyfikacja (utożsamienie się ucznia z bohaterem etiudy),
  • naśladownictwo (nowe, konstruktywne wzorce reagowania),
  • powiązanie pamięci z emocjami (intensyfikacja procesu uczenia się i zapamiętywania),
  • uczenie się przez doświadczenie (poszerzanie wiedzy i umiejętności na bazie osobistych doświadczeń).

Dlaczego DRAMA?

Techniki dramowe można ująć w cztery kategorie, ze względu na spełniane funkcje:

▪ Techniki kontekstu: służą zbudowaniu postaci i sytuacji dramowych, czy też „budowaniu wiary” w fikcję. Za ich pomocą tworzone jest otoczenie rozgrywających się wydarzeń, tworzony jest kontekst sytuacji.

▪ Techniki narracji: rozwijają fabułę. Koncentrują się na działaniach fikcyjnych postaci, istotnych wydarzeniach, dialogach, komunikacji, akcji, zbieraniu i przekazaniu informacji.

▪ Techniki symboliczne: służą uwydatnianiu tkwiących w dramie symboli, a także budowaniu symboliki konkretnych wydarzeń, przedmiotów, osób. Pomagają w oderwaniu się od linii fabuły i przejściu na poziom symboliczny.

▪ Techniki refleksyjne: pozwalają na analizę myśli postaci, na dodanie psychologicznego komentarza do jej zachowań, ocenę motywów jej działań oraz przewidywanie ich konsekwencji.

Zobacz pozostałe

Zadzwoń:

538 489 415

Napisz:

mostownia@most-gdansk.pl