PRZYGODA Z Teatrem
Zajęcia teatralne, które wpływają korzystnie na wszechstronny rozwój ucznia, sprzyjają poszerzaniu i utrwalaniu wiadomości. Pozwalają również na połączenie wszystkich typów ekspresji: plastycznej, słownej, muzycznej i ruchowej. Teatr spełnia funkcję integracyjną zespół klasowy, stwarza dobrą atmosferę grupową ale i również spełnia funkcję terapeutyczną. Zabawy teatralne wywierają duży wpływ na postawy moralne, kształtują osobowość, rozładowują nagromadzone emocje oraz wyostrzają wszystkie zmysły. Gry i zabawy teatralne przynoszą wiele korzyści, rozwijają intelektualnie wzbogacając świat nowymi treściami, poszerzają słownictwo, rozwijają logiczne myślenie, kształcą pamięć i uwagę, eliminują nieśmiałość i lęk.
Czas trwania: 90 min.
Koszt: 25 zł / obecny uczeń (min. 350 zł)
Zadaniem szkoły jest wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii, kultury i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego. Doskonałym narzędziem do realizacji powyższych zadań jest organizacja zajęć teatralnych tworzących spektakle/wydarzenia szkolne. Duże znaczenie dla rozwoju młodego człowieka oraz jego sukcesów w dorosłym życiu ma nabywanie kompetencji społecznych takich jak komunikacja i współpraca w grupie w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych lub indywidualnych. Przy okazji działań artystycznych uczniowie poznają zasady i pogłębiają doświadczenie aktywnej współpracy w grupie, osiągania wspólnych celów. Zdobywają umiejętności retoryczne oraz zdolności komunikacji pozawerbalnej. Szkolna działalność artystyczna zapewnia aktywny udział w życiu kulturalnym szkoły, środowiska lokalnego oraz kraju. Rozwijane są zainteresowania kulturą w środowisku lokalnym i potrzeby uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych.
Program warsztatów:
- rozwijanie zdolności aktorskich dzieci i młodzieży,
- pobudzanie kreatywności poprzez konstruowanie własnych etiud i małych form teatralnych,
- rozwijanie wyobraźni i wykorzystywanie jej w poruszaniu się w przestrzeni scenicznej,
- wzmacnianie warsztatu technicznego: ćwiczenia z zakresu impostacji i emisji głosu, wprawki dykcyjne doskonalące aparat mowy.
Cele warsztatów:
Cel główny: Wspomaganie rozwoju młodego człowieka, dokonywanie w nim pozytywnych zmian, uwrażliwianie go na potrzeby otaczającego świata oraz przygotowanie go do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym społeczeństwa.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie wrażliwości emocjonalnej,
- poznanie i rozwijanie własnych możliwości,
- rozwijanie koncentracji i wyobraźni,
- odwołanie się do indywidualności przy jednoczesnym poszanowaniu odrębności innych,
- wdrażanie do samodzielności,
- pobudzanie do aktywności twórczej,
- rozwijanie odpowiedzialności za własne działanie,
- współdziałanie w grupie,
- doskonalenie mimiki, ekspresji i plastyki ciała,
- poznanie podstawowych zagadnień związanych z teatrem,
- poznanie specyfiki pracy aktora,
- poznanie procesu twórczego nad spektaklem,
- kształtowanie zamiłowanie do literatury,
- kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań wobec napotykanych trudności,
- rozwijanie aktywnego udziału w życiu kulturalnym
Metody pracy:
- Podające (przyswajanie podanego tekstu),
- Problemowe (odkrywanie nowych wiadomości podczas rozwiązywania problemów),
- Aktywizujące (przeżywanie treści i wartości),
- Ekspresyjne (wyrażanie uczuć, emocji, postaw, poglądów),
- Praktyczne (zmienianie rzeczywistości i samego siebie w dramie, sztuce teatralnej, inscenizacji).
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa,
- grupowa