Teatr Mostownia

PRZYGODA Z emocjami

Warsztaty skierowane przede wszystkim do uczniów klas I-III szkół podstawowych. 

Czas trwania: 90 min.

Koszt: 25 zł / obecny uczeń (min. 350 zł)

Warsztaty oparte są na praktyce teatru forum, gdzie widzowie
aktywnie włączani są w przebieg wydarzeń scenicznych. Przykładowe problematyki poruszane
podczas warsztatów:
● rozpoznawanie i nazywanie emocji,
● nowy, nowa w środowisku rówieśniczym,
● budowanie zasad współpracy w grupie i osiągania wspólnych celów,
● relacje wśród uczniów, aspekty agresji, przemocy słownej i braku akceptacji,
● autoagresja, zazdrość.

Problem agresji, niezrozumienia, braku współpracy czy odrzucenia wśród dzieci istnieje w
każdej szkole. Jest to zjawisko powszechne i coraz bardziej przybierające na sile. Projekt
„#SQL dla najmłodszych” ma charakter profilaktyczny i wspierający uczniów w radzeniu sobie w
rozwiązywaniu problemów szkolnych bez nadmiernego napięcia emocjonalnego. Elementy
teatru forum pozwolą uczniom włączyć się aktywnie w dyskusję, a także realnie wpłynąć na
bieg zdarzeń w etiudzie scenicznej.

Cele warsztatów dramowych:
● nabycie przez uczniów umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
● zapobieganie objawom agresji i patologii wśród dzieci,
● zmniejszenie skali zjawiska agresji i przemocy rówieśniczej w szkołach,
● nabycie przez uczniów umiejętności konstruktywnego (pokojowego) rozwiązywania konfliktów
rówieśniczych,
● wskazanie sposobów radzenia sobie z własną i cudzą agresją,
● kształtowanie umiejętności współpracy,
● wzmacniane własnej samooceny i samoakceptacji uczniów.

Przebieg warsztatów:
● wprowadzenie w tematykę warsztatów,
● zadania integrujące dla uczniów klasy,
● wprowadzenie z zakresu rozpoznawania emocji,
● zaprezentowanie etiudy dramowej poruszającej wybraną problematykę,
● udział uczniów w kształtowaniu przebiegu akcji- elementy teatru forum, jako sposobu na
zmianę biegu wydarzeń,

● omówienie sposobu ujęcia problemu, przebiegu zdarzeń, motywacji i zachowań, fikcyjnych
bohaterów – rozmowa kierowana,
● analiza wykreowanych przez siebie fikcyjnych sytuacji.

Efekty warsztatów:
● identyfikacja (utożsamienie się ucznia z bohaterem etiudy),
● naśladownictwo (nowe, konstruktywne wzorce reagowania),

● powiązanie pamięci z emocjami (intensyfikacja procesu uczenia się i zapamiętywania),
● uczenie się przez doświadczenie (poszerzanie wiedzy i umiejętności w wyniku osobistych
doświadczeń).

Dlaczego DRAMA?
Techniki dramowe można ująć w cztery kategorie, ze względu na spełniane funkcje:
● Techniki kontekstu: służą zbudowaniu postaci i sytuacji dramowych, czy też „budowaniu
wiary” w fikcję. Za ich pomocą tworzone jest otoczenie rozgrywających się wydarzeń, tworzony
jest kontekst sytuacji.
● Techniki narracji: rozwijają fabułę. Koncentrują się na działaniach fikcyjnych postaci, istotnych
wydarzeniach, dialogach, komunikacji, akcji, zbieraniu i przekazaniu informacji.
● Techniki symboliczne: służą uwydatnianiu tkwiących w dramie symboli, a także budowaniu
symboliki konkretnych wydarzeń, przedmiotów, osób. Pomagają w oderwaniu się od linii fabuły i
przejściu na poziom symboliczny.
● Techniki refleksyjne: pozwalają na analizę myśli postaci, na dodanie psychologicznego
komentarza do jej zachowań, ocenę motywów jej działań oraz przewidywanie ich konsekwencji

Zobacz pozostałe

Zadzwoń:

538 489 415

Napisz:

mostownia@most-gdansk.pl